Last week, the British newspaper The Telegraph carried a column purporting to show that climate scientists have been fudging temperature data and thereby creating “the biggest science scandal ever.”


Global-warming deniers among American right-wingers touted the column like crazy, but to little serious avail. Credentialed sources immediately shot down the story, and that was pretty much the end of that.


But before we let the matter go, it behooves us to examine how the folks at PolitiFact DEBUNKED the treatment afforded the story by Fox News host Dana Perino:


Perino said that disclosures of fabricated temperature readings have upended theories of climate change. The source we believe she relied on, The Telegraph opinion piece, in turn relied on the work of a climate change skeptic and blogger. He told us that he was not challenging the overall trends of global warming, but instead wanted to draw attention to anomalies in the data.


The researchers we contacted, who have no ties to the government agencies that produce the data Perino questioned, said that while the raw temperature readings are adjusted, the result is a record that more closely matches what has actually taken place. The greater mistake would be to take the raw data as somehow perfect and unblemished.


The allegations raised by skeptics like the author of The Telegraph item have had no effect on the consensus that the Earth has seen an increase in temperatures over the past 100 years.


This claim has been debunked before. To continue to repeat it moves it into the realm of the ridiculous. We rate the claim Pants on Fire.

Last week, the British newspaper The Telegraph carried a column purporting to show that climate scientists have been fudging temperature data and thereby creating “the biggest science scandal ever.”

Global-warming deniers among American right-wingers touted the column like crazy, but to little serious avail. Credentialed sources immediately shot down the story, and that was pretty much the end of that.

But before we let the matter go, it behooves us to examine how the folks at PolitiFact DEBUNKED the treatment afforded the story by Fox News host Dana Perino:

Perino said that disclosures of fabricated temperature readings have upended theories of climate change. The source we believe she relied on, The Telegraph opinion piece, in turn relied on the work of a climate change skeptic and blogger. He told us that he was not challenging the overall trends of global warming, but instead wanted to draw attention to anomalies in the data.

The researchers we contacted, who have no ties to the government agencies that produce the data Perino questioned, said that while the raw temperature readings are adjusted, the result is a record that more closely matches what has actually taken place. The greater mistake would be to take the raw data as somehow perfect and unblemished.

The allegations raised by skeptics like the author of The Telegraph item have had no effect on the consensus that the Earth has seen an increase in temperatures over the past 100 years.

This claim has been debunked before. To continue to repeat it moves it into the realm of the ridiculous. We rate the claim Pants on Fire.